3.782 originele Verkade-plaatjes gerestaureerd
Klaar voor het Verkade paviljoen
Onlangs hebben Thea Vorstman en Floor Meijboom de laatste hand gelegd aan een grootscheepse restauratie van de ruim 3.782 originele plaatjes van de beroemde Verkade-plaatjesalbums, waarvan er tussen 1903 en 1940 dertig zijn verschenen.
Zodra het Verkade paviljoen van het Zaans Museum haar deuren opent, zijn de originele aquarellen en pentekeningen daar dooriedereen te bewonderen.
Thea Vorstman en Floor Meijboom, beiden gespecialiseerd in de conservering en restauratie van papier en boeken, zijn gevestigd in de Culturele Werkplaats in Zaandijk. In 2001 zijn zij met de restauratie begonnen.
Alle plaatjes zijn uit hun oude, zure passe-partouts gehaald, schoongemaakt en ontdaan van lijm– en kartonresten en beschadigingen gerestaureerd. In een nieuwe berging is de kwaliteit van de in totaal 3506 aquarellen en 276 pentekeningen voor de toekomst veiliggesteld.
De eerste gerestaureerde plaatjes zijn afkomstig uit de albums Lente (1906), Zomer (1907), Herfst (1908) en Winter (1909), waarna albums als De boerderij, Texel en De Vecht volgden. In juni 2008 is de restauratie van het laatste album, Cactussen (1931), afgerond.
Het project is door Thea Vorstman en Floor Meijboom op feestelijke wijze afgesloten met een aantal afgevaardigden van opdrachtgever Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade.
Floor Meijboom kijkt met plezier op de ‘monsterklus’ terug: “Wat me er zo in aansprak is de diversiteit van de onderwerpen, de volledigheid en het feit dat ieder plaatje een klein kunstwerk op zich is.”
Bijschrift foto:
Thea Vorstman (l) en Floor Meijboom ® vieren de afronding van hun restauratieproject met een speciaal ontworpen taart, geïnspireerd op een Verkade-plaatje. In het midden staat Bunyamin Konuksever van Het Zaanse Bakkertje.
Bij zowel Floor Meijboom als Thea Vorstman zijn de landschappen van de bekende schilder Willem Wenckebach (1860−1937) favoriet, op de voet gevolgd door de werken van Jan Voerman jr. (1890−1945).
Van de laatste, die pas 16 was toen hij zijn eerste plaatjes schilderde, is zijn ontwikkeling in de loop der tijd goed te zien.
Thea Vorstman: “Jan Voerman had de gave een onderwerp tot de essentie terug te brengen.
Hij heeft een fantastisch gevoel voor kleur en kleurtonen.”
Niet voor niets is er inmiddels in Hattum het Voerman museum.
In etappes zullen alle aquarellen en pentekeningen te zien zijn in het nieuwe Verkade paviljoen, waarvan de bouw in volle gang is. In dit paviljoen, dat met een glazen loopbrug wordt verbonden aan het Zaans Museum, zal op een bijzondere manier de bedrijfscollectie van Verkade’s fabrieken tentoongesteld worden.
Verkadealbums door verzamelaar Anton Siedsma
Ruim 100 jaar Verkadealbums, de succesvolste reclame actie uit Nederlandse geschiedenis.
Ouderen zullen zich het bewaren van Verkade bons, het inplakken en verzamelen van plaatjes en albums van Verkade uit hun jeugd herinneren.
Maar het is niet alleen de herinnering, die een grote rol speelt. Jongeren die niet zijn opgegroeid met het fenomeen Verkade-albums kunnen ook nu nog volop genieten van die mooie albums met teksten van J.P. Thijsse, A.F.J. Portielje, A.J. van Laren of H.E. Kuylman en met steeds 144 plaatjes, getekend door J. Voerman jr, L.J.W. Wenckebach, J. van Oort, E. Koning, Jac. J. Koeman, S. van Beek, H. Rol en C. Rol.
Toen koekfabrikant Verkade uit Zaandam in 1903 heel onschuldig begon een partij Duitse plaatjes bij te sluiten bij verpakte koek en beschuit, had hij geen enkel idee over wat hij aanrichtte.
Deze toevalstreffer sloeg in als een bom en ook de latere èchte Verkadealbums werden een daverend succes.
Zo verschenen er tot de tweede wereldoorlog drie zgn. Plaatjesalbums en 27 Verkade-albums in een totale oplage van ruim twee miljoen.
De kwaliteit van de eerste Plaatjesalbums was matig.
De plaatjes waren niet echt aantrekkelijk en de albums vertoonden inhoudelijk weinig samenhang.
Daarom koos Verkade in 1906 voor een andere opzet. De albums kregen een duidelijk thema, de natuur, waarmee handig werd ingespeeld op de toenemende belangstelling van het grote publiek voor dit onderwerp.
Voor de samenstelling van de albums werden populaire auteurs als Jac. P. Thijsse en bekwame illustratoren benaderd en aan de drukkwaliteit werd veel zorg besteed.
In de jaren twintig en dertig groeide het verzamelen van bons en plaatjes in Nederland uit tot een ware rage.
De kleurige afbeeldingen waren zo populair dat Verkade er een aparte afdeling op nahield, waar 30 medewerkers niets anders deden dan het omruilen van dubbele exemplaren, wel 190.000 per jaar.
De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan deze Verkade albumactie. Dankzij Verkade zijn grote groepen mensen er achter gekomen wat er groeit en bloeit in de natuur en wat er zich in nabije en verre landen allemaal afspeelde.
Alle plaatjesalbums in het algemeen en de Verkadealbums in het bijzonder zijn een schitterend verzamelonderwerp voor diverse verzamelaars, zoals Anton Siedsma.
Tel: 023 561 47 27
email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Meer foto’s zijn rechtenvrij te downloaden van onderstaande Sites.
Sites en Startpagina Siedsma Sites: http://hobby.clubs.nl/verkade http://siedsma.goedetips.nl