HEMBRUG, GROOTSTE DRAAIBRUG VAN EUROPA
C A N O N VA N D E Z A A N STR E E K
Hoeveel weten wij nog van onze Zaanse geschiedenis? Kennen we alleen de gebeurtenissen uit onze eigen tijd of gaat het historisch besef dieper? Hoeveel zouden wij moeten weten of willen weten? Wat zijn eigenlijk de belangrijkste gebeurtenissen uit onze Zaanse geschiedenis en voor wie waren die belangrijk? Wat vindt u belangrijk? Rob Swart en Peter Roggeveen duiken in de geschiedenisboeken en geven de komende maanden veel antwoorden in de Geschiedeniscanon van de Zaanstreek.
Bron: NHDagblad Zaanstreek, 25 april 2009
Door: Peter Roggeveen
Bronnen: Archief Dagblad Zaanstreek
Zonder pardon in 1983 naar de schroothoop
Grootste draaibrug van Europa
Ooit was de imposante Hembrug over het Noordzeekanaal met z’n lengte van 128 meter de grootste draaibrug van Europa. De stalen constructie werd in 1907 officieel in exploitatie genomen. De ijzeren spoorbrug die duizenden treinreizigers per dag vervoerde, ging in 1983 zonder pardon naar de schroothoop. Pogingen om het stalen monumentale erfgoed van de ondergang te redden, leverden niets op.
Foto: De Hembrug zoals de machinist die zag.
In 1983 en 1984 maakten snijbranders korte metten met de brug. Als laatste waren in het voorjaar van 1985 de fundamenten aan de beurt. Met grote hoeveelheden springstof werden de kolossale pijlers opgeblazen. Er was maar liefst drie ton dynamiet voor nodig om de pijlers met hun zeventien meter lange voeten onder de waterspiegel op te ruimen. De bouw van de Hemspoortunnel onder het Noordzeekanaal betekende de doodsteek voor het ijzeren gevaarte uit het begin van de vorige eeuw waarover dagelijks tientallen treinen ratelden.
De brug, gebouwd door Werkspoor in de periode 1904 – 1906 voor een bedrag van 585.000 gulden, was een technisch hoogstandje. De 1200 ton zware draaiconstructie bood aan twee zijden een doorvaart van 54 meter, even groot als de sluis van IJmuiden.
Elektromotoren
De nieuwe Hembrug die in 1906 gereed kwam, was van een veel groter kaliber dan zijn voorganger. Bij het opendraaien van de brug om zeeschepen door te laten, kwam nogal wat kijken. Elektromotoren, een reusachtige tandkrans van ruim duizend kilo, zes looprollen van elk 3.400 kilo, een drijfas, radiaalarmen en omvormers zorgden ervoor dat de brug na het draaien weer rijklaar werd voor het treinverkeer. Een veiligheidssysteem waakte over het bedieningspaneel in het brugwachtershuisje, hoog en droog op de brug, waar stap voor stap de rails werden ontkoppeld en de spoorstaafschieters werden ingetrokken om de 1.200 ton zware draaiconstructie in beweging te kunnen brengen.
Niet minder nostalgisch dan de brug zelf, was de voormalige halte Hembrug, ter hoogte van de vroegere Artillerie Inrichtingen, dat in 1973 werd opgesplitst in munitiefabriek Eurometaal en gereedschapindustrie Hembrug NV. ’s Ochtends vroeg en ’s middags rond de klok van vijf was het een drukte van belang op het kleine stationnetje.
Foto: De grootste draaibrug van Europa in volle glorie.
Deuken
De brug liep in haar 77-jarig bestaan een paar flinke deuken op. Ze kreeg enkele aanvaringen van schepen te verwerken die er zijn mochten. Met name in 1970 en 1978 was het goed raak. Verfrommeld staal en gekreukte rails gaven de brug het uiterlijk van een wokkel. Vooral op 18 december 1970 was de ravage die het Russische schip Komsomolets Uzbekistana aanrichtte enorm. Zowel de brug als de rails waren verkreukeld. Zes weken lang was slechts één spoor beschikbaar voor treinverkeer. Behalve door schepen werd de brug ook ondermijnd door de Duitsers die in de Tweede Wereldoorlog een van de pijlers hadden volgestopt met explosieven om in tijden van nood de boel te kunnen opblazen. De brug was van strategisch belang. Met de spoorbrug van Velsen was de Hembrug lange tijd de enige vaste oeververbinding met Noord-Holland beneden het Noordzeekanaal.
Rem Aten en J. Bol, twee leden van het Zaans verzet, probeerden eind 1944 de vierhonderd dozen met springstof onder water zwemmend te verwijderen. Dat mislukte in eerste instantie omdat het papier van de dozen met springstof boven kwam drijven en de Duitsers de zaak in de gaten kregen. Een tweede poging lukte wel.
Liefhebbers van treinen, bruggen, technisch vernuft en nostalgisch verleden kregen begin jaren tachtig de schrik van hun leven toen bekend werd dat de brug zou worden gesloopt. De Hemspoortunnel had de stalen brug overbodig gemaakt. Acties tot behoud van het stalen monument van techniek haalden niets uit. Met snijbranders werd het gevaarte in stukken gehakt. Tal van kleine stukjes van de brug vonden hun weg naar particulieren. Van de eens zo robuuste brug is vrijwel niets overgebleven. Wat rest is een draaionderdeel van de brug dat als blijvende herinnering bij het station van Zaandam werd geplaatst. Maar dat monument heeft inmiddels moeten wijken voor het nieuwe stadhuis.
Peter Roggeveen
Voorganger
De Hembrug had een voorganger die al in 1878 werd geopend. Die brug met een doorvaart van 19 meter, bleek te smal voor het scheepvaartverkeer. Amsterdam was bepaald niet ingenomen met het plan om een brug over het Noordzeekanaal te bouwen. Men voorzag grote problemen voor de scheepvaart en probeerde de komst van de brug zo lang mogelijk tegen te houden. Ook toen de brug er lag heeft Amsterdam nog geprobeerd de oeverbinding te laten verdwijnen. Toch was die eerste draaibrug niet echt zo’n obstakel als Amsterdam deed voorkomen. Hij stond vrijwel de gehele dag open om schepen te laten passeren. Slechts eens in de drie tot vier uur reed er een trein over.
Vlag halfstok na de laatste trein
Zaandam — Vijf minuten voor half tien was het gisteravond toen de laatste personentrein over de Hembrug reed, richting het oude station van Zaandam. Van de honderden mensen in deze trein was burgemeester A. Lems van Zaanstad als laatste op de brug, want hij zat in het achterste rijtuig met zijn neus tegen de ruit gedrukt. Temidden van de mensen in de trein, zoals de gemeentebesturen van Amsterdam en Zaanstad, de Nederlandse Spoorwegen en Rijkswaterstaat, bevond zich de oud-Zaandammer G.J. Bol (62). In 1944 had hij samen met de nu 87-jarige Zaandammer R. Aten uit de middenpijler van de brug het dynamiet weggehaald dat de Duitsers er in gestopt hadden om de brug desgewenst te kunnen opblazen.
Terwijl boten op het Noordzeekanaal water omhoog spoten, ten dele feestelijk verlicht waren en met hun toeters veel lawaai maakten toen de trein over de brug reed, woei op de Hembrug de Nederlandse vlag halfstok. De Hembrug heeft zijn tijd gehad, gaat binnenkort naar de Hoogovens om daar te worden gesmolten.
Dagblad De Typhoon zaterdag 28 mei 1983.