Van Hees Verkeersschool
Van onze redactie: Ruud Meijns
Het in 1935 gestarte bedrijf heeft alle veranderingen in de opleiding meegemaakt. Van Hees geeft op dit moment les in 8 auto’s met 8 instructeurs. Voor de mororen zijn er twee instructeurs in dienst. Per jaar worden er meer dan 300 kandidaten opgeleid voor het rijexamen dat door het CBR wordt afgenomen.
Het bedrijf werd in 1935 opgezet door de vader van Peter van Hees, de huidige eigenaar. Vader Piet van Hees had samen met Jan van Beek een garagebedrijf op de Zuiddijk nr. 7, op de locatie tussen het poppodium De Kade gevestigd was en de voormalige winkel van Van Zijp, tegenwoordig Miele. Omdat niet iedereen die een auto kocht ook kon rijden werd de vraag regelmatig gesteld of er ook lessen mogelijk waren. Om aan die vraag te voldoen nam Piet van Hees afscheid van het garagebedrijf en begon Autorijschool van Hees. De lessen werden gegeven in een A-Ford.
In 1906 werd het landelijk geldend rijbewijs ingevoerd. Tot 1934 duurde het rijexamen ongeveer 15 minuten, daarna werd het opgevoerd tot een half uur. Andere ontwikkelingen waren de nieuwe categorieën die in 1951 kwamen. In 1964 werd het examen ook buiten de bebouwde kom afgenomen omdat er toen pas snelwegen kwamen. Voordien ging je een Provinciale weg op. Van Hees sr. had vooruitstrevende ideeën. Zo stelde hij de eigen lesvoorwaarden op toen dat nog nergens voorkwam en hij schreef in 1959 z’n eigen theorieboekjes, die gestencild uitkwamen.
In 1966 vond de gemeente Zaandam dat het te druk werd in de stad en kwam met een compromis over de rijexamenritten. Een deel in het centrum van Zaandam werd verboden terrein voor de examinatoren. Van Hees vertelt dat er in de tijd voordat de Peperstraat er was je met rijlessen door de Klaas Katerstraat en het Talmaplantsoen ging. Dat zou je nu niet meer doen. De Lage Horn was een geliefde plek voor het doen van de hellingproef.
Zelf heeft Peter al zo’n 50 jaar z’n rijbewijs en hij heeft veel van de veranderingen zelf meegemaakt. In 1948 trad hij in dienst bij z’n vader en in ’81 kwam hijzelf aan het roer te staan. En hij hoopt zijn 50 jarige jubileum als rijinstructeur vol te maken.
De plek waar de examens werden afgenomen veranderde ook voortdurend. Het begon bij Café Lammers (zie foto).
Er zijn nogal verplaatsingen geweest, vertelt Piet, want het CBR wilde geen huur betalen voor de ruimte. Ze gingen ervan uit dat de mensen die examen deden ook wat
consumpties zouden nemen en dat leek hen wel genoeg voor de caféhouders. Na Lammes kwam 1956 het restaurant de Harmonie, hoek Stationsstraat-Rustenburg waar men twee maal per week examens afnam. Daarna Ons Huis op de Gedempte Gracht, de Flora-bar in de Vinkenstraat, Sportschool Ruud Kef in de Hovenierstraat. In 1962 verhuisde men naar café Zaanzicht in de Oostzijde, het Reina Siersemahuis van Bram Broerse, De Slag, De Vang, en weer Broerse en nu in het sportcomplex aan de Jagersplas.
Veel Zaankanters zullen zich één van deze gelegenheden wel herinneren als ze examen hebben gedaan. En, vertelt Peter, iedereen, in elke periode heeft de zenuwen voor het examen. En wat je nu makkelijk vind, vond men toen verschrikkelijk moeilijk. Dat blijft zo.
Op dit moment zijn er ruim 10 miljoen mensen met een rijbewijs waarvan meer dan 5½ die het rijbewijs B hebben. Ook het aantal auto’s heeft een enorme groei doorgemaakt. Waren er in 1929 nog 7000 auto’s, in 1960 waren dat er al 522.000 en in 2007 reden er 7,2 miljoen rond.
De rijschool heeft altijd geprobeerd een voortrekkersrol te spelen, zo werd in 1947 motorrijles gegeven met een speciale Jawa-motor met dubbele besturing. Piet van Hees kon alleen op de motor achteropzittend de motor berijden.
In 1964 werd een eigen theorielokaal geopend aan de Prins Hendrikstraat, daarvoor werd er theorieles geven in het gebouw van IJsbaan de Zuidpool aan de Zuiddijk; dit waren avonden waar zo’n 40 personen aan deelnamen. In 1965 werd er als één van de eerste rijscholen rijles geven in een DAF.
Er wordt niet alleen les gegeven aan particulieren. Er zijn, in samenwerking met bedrijven, opleidingen voor bedrijfsaanhang-wagens. Eén keer per jaar is er een speciale dag i.s.m. de ANBO, een testdag voor ouderen. En dat is niet alleen om het rijgedrag te keuren. Het gaat om meer. Er zijn genoeg technische hulpmiddelen die het mogelijk maken dat ouderen kunnen blijven rijden. Ouder worden betekent niet dat je niet meer mobiel kunt zijn. Peter vertelt over een man van 90 jaar die nog reed als een jonge vent.
Met de 70e verjaardag moet iedereen die wil blijven rijden gekeurd worden. Er ligt een plan om de leeftijd op te trekken naar 75 jaar. Revalidatie hoort tegenwoordig ook in het pakket bij van Hees. Samen met ziekenhuis De Heel en Heliomare, het revalidatie-centrum, wordt gewerkt aan het herstel van mensen na een ernstig ongeluk of een beroerte om hen zover te krijgen dat ze zich weer zelfstandig kunnen bewegen. Soms gaat het om de mens die angsten moet overwinnen. Een andere
keer gaat het om te leren rijden in een aangepaste auto, bijv. alles met handbediening.
Tegenwoordig zit de rijschool aan de Zuiddijk waar vanuit een riant pand de rijlessen worden verzorgd.
Er blijft genoeg te doen.