Henk Nooij, bergbeklimmer
Bron: Stadskrant Edam, 2006, Luc van der Berg
Henk Nooij, geboren en getogen op de Zuiddijk nr. 347. Oud-Zuiddijkbewoners zullen de familie wel kennen. Henk trouwde met Rie van Enkhuizen en het paar verhuisde naar het Bouwmanspad waar de kinderen werden geboren. 2 Dochters. Via het Kogerveld verhuisde de familie naar Edam.
Henk heeft al verscheidene keren zijn hobby in praktijk kunnen brengen: bergbeklimmen. Maar nu hij 65 jaar is geworden wilde hij nog een keer zijn krachten meten met het Himalaya-gebergte.
Henk Nooij gestuit op laatste berg
Nog één keer in zijn leven wilde de 65-jarige Henk Nooij zijn krachten meten met een topper in het Himalaya-gebergte. Begin oktober trok hij met een groep enthousiaste en goed voorbereide berg-beklimmers naar Nepal om de Lobuche Peak te beklimmen, een bergtop op ruim 6100 meter, vlakbij de legendarische Mount Everest. Kort geleden kwam Henk weer terug in Nederland, en zijn ervaringen wilde hij graag met ons delen in navolgende monoloog.
‘We hadden een lange aanloop. Door zwaar terrein, maar ook door een geweldig landschap.
‚s Ochtends om zes uur een eerste beker met thee, aangereikt door Pemba de keukenjongen, dan snel een natte lap over je gezicht en aankleden. Het vroor, ook in de
tent. We pakten de bagage voor de dragers en onze rugzak in, braken de tent af, aten wat en ruim voor half acht gingen we weer op pad. Vanuit Kathmandu, de noofdstad van Nepal, namen we eerst een binnenlandse vlucht naar Lukhla, in het oosten van Nepal, in het gebied van de Mount Everest en Cho Oyu, de 8200 meter hoge berg die ik in 1998 en een jaar later tevergeefs vanuit Tibet probeerde te beklimmen. Tijdens de aanloop naar Lobuche wonnen we steeds meer hoogte en merkten we dat de lucht ijler werd. Dat had gevolgen voor ons tempo, waarbij een dagen lang durende voedselvergiftiging een extra zware belasting opleverde voor vijf van de zeven expeditieleden! Gelukkig had ik hier zelf geen last van. Om extra te acclimatiseren aan de hoogte, we waren inmiddels op gemiddeld 4800 meter, beklommen we op een “rustdag” de 5400 meter hoge Chokyo-Ri.
Enkele dagen daarna bereikten we de Cho La, een 5600 meter hoge, besneeuwde en deels verijsde pas waar wij overheen moesten om in het volgende dal te komen. Daar lag ons doel: de 6120 meter hoge Lobuche-Peak. De Cho La-pas was te steil en te moeilijk begaanbaar voor de vier yaks die onze bagage vervoerden, waaronder onze klimuitrusting en vele honderden meters touw die wij op de berg nodig zouden hebben. Via een moeizaam te vinden route, die twee lange dagen ploeteren door sneeuw en ijs kostte, kwam de yakdrijver laat op de dag met zijn beesten aan op de plek waar wij een rustdag hadden genomen.’
Zwaar verijsd
‘Vanuit het basiskamp, klimmend naar Kamp 1, werden we geconfronteerd met spekglad terrein. De route, die voornamelijk in de schaduw lag, was zwaar verijsd! Overdag gesmolten sneeuw, die later op de dag bij het dalen van de temperatuur tot ver onder nul was opgevroren tot een centimeter dik ijslaagje, zorgde voor grote problemen om met flink gevulde rugzakken Kamp 1 op ruim 5000 meter te bereiken. Na een “frisse” nacht, ik vermoed dat het zo’n graad of acht onder nul was in de tent, volgde onze eerste verkenning van het terrein boven Kamp 1.
Stijgijzers
Tot onze opluchting brak om een uur of tien de zon door de loodgrijze wolken, die tot dat moment Lobuche volledig aan ons zicht hadden onttrokken. De warmte van de zon zou de ijslaag op de rotsen snel doen wegsmelten en ons zodoende de kans geven om de komende nacht, om een uur of twee, over deze 400 meter hoge rotsbarrière heen naar het begin van de topgraat* te kunnen klimmen en op deze rotsroute een vast touw te kunnen aanleggen waarmee we tijdens de afdaling de dan ongetwijfeld opnieuw bevroren rotsen veilig zouden kunnen afdalen! Maar helaas, de zon verdween al weer rap achter een grijze en mistige massa waaruit niet veel later opnieuw dikke sneeuwvlokken vielen. Toen enkele uren later de zon weer moeizaam tevoorschijn kwam en de sneeuw begon op te warmen wisten we al wat hiervan het gevolg zou zijn: namelijk opnieuw opvriezen van de smeltende sneeuw en een nog grotere kans op het onder onze stijgijzers afbreken van de dunne ijslaag op de rotsen, met als gevolg ongecontroleerd wegglijden op deze steile en vlakke rotsplaten!’
Ongelukkige val
‘Een vermetele poging van één van ons om hogerop een eerste zekering aan te leggen om alsnog een vast touw aan te leggen eindigde in een ongelukkige val, met als resultaat vier afgebroken tanden, drie in de bovenkaak en één in de onderkaak, met daarbij twee hevig bloedende scheuren in de onderlip, een shock en vermoedelijk een lichte hersenschudding! We zijn vele uren met hem bezig geweest. Later, in Lukhla heeft een lokale arts de lip met vier hechtingen weer enigszins in orde gebracht. In Kathmandu ben ik met hem op zoek gegaan naar de tandartskliniek van de Amerikaanse ambassade, waar hij een perfecte, maar tijdelijke, behandeling kreeg. Inmiddels was het duidelijk dat het weer voorlopig niet zou veranderen en de berg en de natuur, ondanks de topconditie waarin de meeste van ons verkeerden, dit keer niet zouden toestaan om ons doel te bereiken. Zo eindigde de laatste beklimming in mijn alpiene loopbaan in de erkenning van de geweldige macht die het hooggebergte heeft en die laat zien hoe nietig en afhankelijk je bent als je van plan bent om één van deze reuzen te bedwingen!’
Speciale dank
Henk wil nog een speciaal dankwoord uitspreken aan Patrick Lefèbvre van Sportcentrum Atlas, die hem heeft ondersteund bij zijn voorbereidingen voor deze klimtocht.
Nog even een vraag: wat is de topgraat?
* Vanaf de top naar rechts de vrijwel horizontale lijn die de scheiding is tussen de blauwe lucht en de berg. Dat is de topgraat; ‚n scherpe, vrijwel altijd zeer smalle rand die uiteindelijk naar de top voert, te zien als ‚n omgekeerde V.
Meestal zoek je om over deze scherpe graat te gaan de luwzijde (van dat moment) en ga je iets (‚n halve meter?) onder de bovenrand en gebruik je je pickel als evenwicht(s)steun. (Spannend om te doen, vooral bij harde wind of horizontale sneeuwjacht).
Groeten, Henk.