Panorama zaandam by Tilemahos Efthimiadis

A.I.– Hem­brug

Van onze redac­tie, Ruud Meijns

Door een gift kwa­men wij in het bezit van het boek ‘Geen oor­log – geen muni­tie’, de geschiede­nis van 300 jaar mil­i­taire pro­duk­tie. Het is een uit­gave van Fibula-​van Dishoeck uit 1979 t.g.v. het 300-​jarig jubileum van Eurometaal NV, het voor­ma­lige Staats­bedrijf Artillerie-​Inrichtingen, geschreven door Heinz Nägele en Dick Schaap.

De pro­duk­tie van mil­i­taire mate­ri­alen begon offi­cieel in Delft op 4 augus­tus 1679 met de opricht­ing van de affuit­mak­erij door de Gecom­mi­teerde Raden van Hol­land en West­fries­land. Maar al eerder was er in Delft sprake van een kruit­magaz­ijn dat op 12 okto­ber 1654, ten tijde van de 1e Engels-​Nederlandse Zeeoor­log, door onvoorzichtig han­de­len in de lucht vloog met een duizend­tal slachtoffers.

aihembrug1In 1889 kwam Zaan­dam in het blikveld toen er voor een nieuwe patroon­fab­riek onvol­doende ruime in Delft bleek en men tenslotte voor het Hemveld koos. Veel Delftenaren kozen ervoor om met de fab­riek mee te ver­huizen. Anderen weiger­den ‘ver­ban­nen’ te wor­den naar de Zaanstreek. Voor Zaankan­ters was het een kans om in een rijks­be­trekking te komen met arbei­dsvoor­waar­den die zeer gun­stig waren.

Foto: De nieuwe patroonfabriek

Er werd in die tijd nog hard en lang gew­erkt. Bij een par­ti­c­uliere werkgever werkte men hoog­stens vijfen­zeventig uur per week. In som­mige fab­rieken haalde men wel vijfen­tachtig uur. In 1903 kreeg een jonge luitenant-​opzichter het voor elkaar dat er een proef werd genomen met een acht-​urige werkdag, maar het strandde door felle kri­tiek. In 1909 werd de werk­tijd terugge­bracht tot zes dagen van negen uur.
“ik begon als losse werk­man. maar ik had het na twee maan­den voor elkaar dat ik ‘vaste’ werd. per uur ver­di­ende ik 6 cent. dat was voor een 50-​urige werk­week 3 gulden.”

In 1912 werd de A.I. een staatbedrijf en ont­trokken aan het mil­i­taire gezag. Er werk­ten toen ruim 1200 mensen. Het per­son­eel was onderverdeeld in mil­i­tairen, burg­er­ambtenaren, burg­er­ar­bei­ders en jong­maat­jes.
Het groot­ste deel van de pro­duk­tie ging toen naar Nederlands-​Indië i.v.m. de opstand in Atjeh. In 1917 bedroeg het aan­tal personeels-​leden 8484 man. Dit aan­tal is nooit meer over­schre­den. In 1919 was het aan­tal alweer gedaald naar 5160 per­so­nen. Daar­bij waren niet de 200 man geteld die in dienst waren van het post­bedrijf. Ze reden met door de fab­riek in Delft omge­bouwde wagens. In Delft fab­riceer­den men ook rijwie­len bestemd voor het leger. Het post­bedrijf werd later overgenomen door de PTT.

aihembrug2Van één van de kinderen van een Delfte­naar hoorde ik het ver­haal van de ver­huiz­ing van Delft naar Zaan­dam. Er was toen nog geen A.F. de Savornin Lohmanstraat als door­gang vanaf de Zuid­dijk. De grote ver­huiswa­gen moest dus nog door die nauwe Klauw­er­shoek. Het werd een lat­ertje voor de ver­huiz­ers. Deze Delftenaren kwa­men te wonen in de Herder­straat. Anderen kwa­men in het Delftse rijtje.
(zie foto links) (Delftse huis­jes van archi­tect S.B. van Sante, red.)

In de Eerste Werel­door­log bleef Ned­er­land neu­traal. Na deze grote wereld­brand kreeg het paci­fisme een grotere stem en mede door de beurscri­sis daalden de defensie-​uitgaven van 207 miljoen in 1919 naar 100 miljoen in 1921.

De koloniën bleven een grote afne­mer van de A.I. In de jaren ’30 bleef het op– en neer­gaan met een opgang aan het eind van het decen­nium. In mei 1940 vroeg de directeur van de A.I. toestem­ming om het bedrijf te mogen verni­eti­gen, maar dat werd niet toeges­taan door het Alge­meen Hoofd­kwartier. Het bedrijf werd oologs­buit. Wel wer­den op 14 mei de oli­etanks in de Petro­le­umhaven in brand gesto­ken door de Engelse marine om te ver­hin­deren, dat deze grote hoeveel­heid brand­stof in Duitse han­den zou vallen.

aihembrug3Foto werd genomen vanaf de spo­ordijk bij de Hembrug.

Van Duitse zijde werd meegedeeld dat het bedrijf uit­slui­tend voor het bezettingsleger zou werken. Er wer­den plan­nen gemaakt om dit voorne­men te dwars­bomen en de pro­duk­tie van civiel mate­ri­aal, zoals gereed­schap en land­bouw­ma­terieel, te bespoedi­gen. De Duit­sers waren in juli 1940 al begonnen met het weghalen van appa­ratuur. Gedurende de jaren 1942 t/​m 1944 sleepte het bedrijf zich voort.

aihembrug4Via ille­gale con­tacten had de directeur meerdere malen gevraagd om het bom­barderen van het com­plex door de Brit­ten. Dat kwam er niet van. De directeur probeerde heel ger­af­fi­neerd de pro­duc­tie steeds verder te beperken. Na de spoor­wegstak­ing in de win­ter van 1944/​45, waaraan het per­son­eel meedeed, reageer­den de Duit­sers met de ont­man­tel­ing van de fabriek.

Foto: De rav­age na de oorlog

aihembrug5Na de bevri­jd­ing in 1945 werd de fab­riek weer opges­tart. Met hulp van het Mar­shallplan pro­duceerde het bedrijf, o.a. land­bouww­erk­tu­igen, waaron­der zaai-​, rooi-​, wied– en aar­dap­pel­sor­teer­ma­chines. Dankzij de Koude oor­log en de oor­log in Ned­er­lands Indië is er in die jaren weer een grote vraag naar muni­tie, wapen­sys­te­men en ook van o.a. draaibanken e.d. Later spe­cialiseerde het bedrijf zich in pre­cisiedraaibanken. Na de val van de muur in 1989 en de ontspan­ning tussen Oost en West, liep het aan­tal opdrachten voor de Ned­er­landse muni­tiemak­ers snel terug.

De Bin­nen­landse Vei­lighei­ds­di­enst en de Artillerie Inricht­ing.
In het boek ‘Geschiede­nis van de Bin­nen­landse Vei­lighei­ds­di­enst’ van D. Enge­len wordt een kant belicht van de A.I. die niet in het jubileum­boek voorkomt. In feb­ru­ari 1953 had het bedrijf zich tot de direk­teur van het Gewest­elijk Arbei­ds­bu­reau gewend met het ver­zoek zeven­tien per­son­eel­sle­den die als ‘onbe­trouw­baar’ wer­den beschouwd te mogen ontslaan. De lijst met namen werd aan de BVD voorgelegd voor onder­zoek. De BVD kon eind mei de gevraagde inlichtin­gen ver­strekken en in een begelei­dende brief kon het melden dat men door de nor­male ontslag­pro­ce­dures het aan­tal ‘rev­o­lu­tion­aire ele­menten’ al had weten terug te bren­gen en dat er nog een groep ‘uit vei­lighei­d­soog­punt onbe­trouw­bare ele­menten’ was overge­bleven. Het was de tijd van de koude oor­log en lid­maatschap van de C.P.N ., de E.V.C .-bond en dag­blad De Waarheid waren ver­dacht van­wege de gevoe­ligheid van de pro­duk­ten die bij de A.I. gemaakt wer­den. Van de zeven­tien wer­den er elf tenslotte ontsla­gen. Onder de zes niet ontsla­gen medew­erk­ers was een dame die in de kan­tine werkte.

Met dank aan Nico van Dijk.

Joomla tem­plates by a4joomla