De Vrede — in de toekomst moet je durven kijken
Bron: NHDagblad Zaanstreek, 19 september 2009
Zaanstad legt laatste hand aan stuk met verkenningen diverse deskundigen.
„Zo’n brug over het Noordzeekanaal. Van Zaandam naar Amsterdam. Hij zal meer dan honderd miljoen kosten, maar als je eens nagaat wat het teweeg zal brengen. Gigantisch, aan beide kanten.„
Je moet in een toekomstdiscussie alles kunnen zeggen. In de toekomst durven kijken. Zaanstads wethouder Piet Keijzer durft dat nu. Hij heeft dat geleerd de afgelopen paar jaar die hij nu op het bestuurderspluche zit. „In het buitenland leggen ze nu rioolwaterzuiveringen, die hier bekend staan om hun stank, die leggen ze nota bene midden in een stad. Met allerlei nieuwe technieken bouwen ze er gewoon een wijk over heen. Wie had dat een paar jaar geleden durven zeggen. Maar het gebeurt nu al. Ik bedoel maar.”
Buitengaats
Daarom heeft Zaanstad de gerenommeerde stedenbouwkundige Gert Urhahn uit Amsterdam een aantal scenario’s laten uitwerken van hoe Zaanstad er in de toekomst, naar Amsterdam, naar het IJ toe, uit kan zien. „Urhahn heeft eerder voor Amsterdam ook zo’n studie gedaan over het oude havengebied. Zo van: wat kan er in de haven gebeuren als de zwaardere bedrijven richting de IJmond vertrekken en mogelijk buitengaats gaan.” Urhahn tekende in grote gebaren, durft wel. Een brug over het Noordzeekanaal en nog eentje voor fietsers en voetgangers over de Voorzaan, tussen de Achtersluispolder en het Hembrugterrein. „Onder de brug over het Noordzeekanaal moeten wel cruiseschepen door kunnen. Dan zit je zo hoog, daar krijg ik zelfs natte handen van. Maar Urhahn heeft ook al eens zo’n brug bij Nauerna getekend. Wie weet komt het er nog eens van.”
Lange adem
Dat je in het toekomstdenken wel een lange adem moet hebben, weet Keijzer. „Neem het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord. Daar is na het vertrek zo een beetje een rafelrand van de stad geweest. Maar als het dan ook één keer loopt met de nieuwe ontwikkelingen gaat het ook meteen weer heel snel. Zo gaat ook het hele Shell-complex bij de pont in Noord op de schop.”
Buslijn
Keijzer ziet al op korte termijn, binnen een aantal jaar, een hoogwaardige buslijn komen over de noordoever van het IJ. „Langs de zuidelijke rand van Amsterdam rijdt ook zo’n hoogwaardige bus, de Zuidtangent; een snelle verbinding van Haarlem met Schiphol en Amsterdam-Zuidoost. Zo’n Noordtangent moeten wij hier ook krijgen, met aansluiting op de Noord-Zuidlijn (de metro onder het IJ en Amsterdam-Centrum door, red.) Later zal die buslijn wellicht uitgroeien tot een tram en mogelijk daarna tot een metro.” Momenteel leggen ambtenaren van Zaanstad de laatste hand aan een rapport waarin toekomstverkenningen van diverse deskundigen samenkomen. Dat stuk zal heel belangrijk worden voor de toekomstige Zaanstreek. Niet omdat er allerlei kant-en-klare plannen in staan, maar het geeft wel richting. Wat moet een gemeente niet doen om een later mogelijk wel gewenste ontwikkeling in de weg te zitten.
Illustratie: Recreatief kan het huidige pakhuis De Vrede met omgeving op industrieterrein Achtersluispolder ’een hotspot aan het IJ’ worden, denkt Gert Urhahn, gerenommeerd stedenbouwkundige uit Amsterdam. Illustratie Bureau Urhahn
Foto: Pakhuis De Vrede anno 2009. Als meelfabriek gebouwd in 1916 – 1918. Foto Bureau Urhahn
Bouwers van De Vrede: Vader Jacob van Sante, aannemer — zoon Theodorus Jacob van Sante, aannemer en zoon Simon Bernardus van Sante, de architect.
Bekijk ook de prachtige site: zaans-industrieel-erfgoed