Dirk Witte
Bron: NHDagblad, 12 januari 2010 door: Willem Croese — foto’s Jolanda Hoogendoorn
‚Er komt niets meer tussen’
WORMER – Een inmiddels uit de hand gelopen liefde voor het Nederlands cabaret is de aanleiding voor Co Rol een heus kleinkunstcentrum op te richten in zijn woonplaats Wormer. In één van de ruimtes van het voormalig pakhuis Batavia kunnen cabaret-liefhebbers over enige tijd meegenieten van zijn grote hobby.
De bekende Zaanse liedjes-schrijver Dirk Witte zal een belangrijke plaats innemen.
Bekende artiesten
Oostknollendam is de bakermat voor de activiteiten. In 1987 komen Co Rol en Liane Troost in dit dorp wonen. De rust die het Zaanse plaatsje uitstraalt moet hen geïnspireerd hebben om landelijk bekende artiesten hierheen te halen. ‚Het idee was voordrachten te doen op een rondvaartboot”, begint Co Rol met een duik in het verleden. In het boek ‚De Crok. Van Ivo tot Marc-Marie’ schrijft hij: „Wat het zou worden wisten we nog helemaal niet, maar van meet af aan was het uitgangspunt dat we uitsluitend mensen zouden contracteren die we zelf goed vonden. En dat we ons dus nooit zouden laten leiden door de smaak van het publiek, tenzij die samenviel met de onze”.
De stichting Culturele Raad Oostknollendam (Crok) ziet het daglicht op 8 november 1991. Het inkt van de stichtingsakte is nauwelijks droog wanneer de eerste cabaretiers en andere voordracht-kunstenaars aangeschreven worden. Geen van allen wil in het voor hen onbekende Oostknollendam optreden, totdat de stichting Ivo de Wijs zo gek krijgt. „Hij deed het wel. Ik geloof voor het bedrag van zo’n driehonderd gulden”, zegt Co Rol met pretoogjes.
Na deze voorstelling volgen in de jaren 1992 tot en met 2001 veel andere grote namen, zoals Simon Vinkenoog, Freek de Jonge, Paul Haenen, Hans Teeuwen, Lenette van Dongen, Marc-Marie Huijbregts en Youp van ‚t Hek. Voor de laatste corrigeert Co Rol nog steeds één keer per jaar zijn geschreven teksten. „Freek de Jonge was de eerste die in het dorpshuis kwam spelen. Voor de wintermaanden konden wij gebruik maken van deze zaal. Het was stampvol. Ruim tweehonderd mensen bezochten de voorstelling van zijn oudejaarsconference ‚De Estafette’ in 1992. Freek was ernstig geblesseerd. Hij trad op vanuit een scootmobiel”, vertelt Co Rol. In 2001 houdt de Crok op met bestaan. De laatste voorstelling is die van Marc-Marie Huijbregts. Intussen zijn Co Rol en Liane Troost verhuisd naar Wormer, waar zij nu samen de tijd doorbrengen met hun Newfoundlander reu Sam. Stilzitten kan de oud-verslaggever niet. Voor zijn voormalige broodheer, het Dagblad Zaanstreek, schrijft hij al jarenlang de Zaanse geschiedenis serie ‚Terpstra en Co’. De verhalen worden versierd met prachtige tekeningen van Hinne Terpstra.
Dirk Witte
Naast het schrijven is Co Rol verslingerd geraakt aan het werk en leven van Dirk Witte. Door zijn activiteiten bij Crok is hij beetje bij beetje meer te weten gekomen over de kleinkunstenaar. De aan het Zaandamse Bouwmanspad in 1885 geboren liedjesschrijver is in het begin van de vorige eeuw bekend geworden door zijn teksten met titels als ‚Het Wijnglas’, ‚De Peren’, ‚Aspirine’ en ‚Mensch durf te leven’. Enthousiast pakt Co Rol een map met origineel bladmuziek van Dirk Witte’s liederen. „Zingen kan ik niet, maar ik draag graag ‚Mensch durf te leven’ voor.” Het wordt even stil wanneer hij klaar is. „Die man zei gewoon dat we moeten genieten van het leven”.
Hetzelfde lied laat hij horen van een plaatje die Willy Alberti in de jaren vijftig heeft opgenomen met uitsluitend teksten van Dirk Witte. De Amsterdamse volkszanger heeft ze uitstekend vertolkt. Willy Alberti is niet de enige en zeker niet de eerste. Jean-Louis Pisuisse neemt in zijn hoogtijdagen contact op met Dirk Witte. De oud-Zaandammer heeft voor Pisuisse ‚Mensch durf te leven’ geschreven. Een ander lied is ‚Het meisje van de zangvereniging’. Het Zaandamse koor ‚Euterpe’ raakt destijds in geldnood. Onder de noemer ‚Euterpe Tot Steun In Benarde Omstandigheden’ (E.T.S.I.B.O.) wordt een propaganda-uitvoering georganiseerd. Na deze avond heeft Dirk Witte het lied geschreven.
Verzameling
Voor zover Co Rol bekend bestaan er geen opnamen van Dirk Witte. „Terwijl hij zijn liederen zong begeleidde Dirk Witte zichzelf op de piano. Het Amsterdamse Theaterinstituut heeft van diverse artiesten cd’s uitgebracht met werken van hem”, vertelt hij.
Bladmuziek, foto’s, originele door Dirk Witte handgeschreven briefkaarten en programmaboekjes behoren tot zijn verzameling. De collectie heeft hij her en der opgedaan. Van liefhebbers, maar ook van de nazaten van Dirk Witte. „Ik verzamel alles over hem, maar ook van andere cabaretiers. Uiteindelijk wil ik een selectie hiervan exposeren in het ‚Dirk Witte Kleinkunstcentrum’ dat in Batavia komt. Iedereen mag mij informatie en spullen geven”, zegt Co Rol over zijn ver gevorderde plannen. Wanneer het centrum opengaat is nog onbekend, want het gebouw is nog niet geschikt gemaakt hiervoor.
foto’s Jolanda Hoogendoorn
Prijs
Met het centrum wordt een hernieuwde kennismaking met het werk van Dirk Witte mogelijk. Zo hebben de ‚Vrienden van het Zaantheater’ twee jaar geleden besloten een cabaretprijs in het leven te roepen. De kandidaten zijn cabaretiers die in het voorgaande seizoen opgetreden hebben in het Zaantheater. De eerste keer zijn het de ‚Ashton Brothers’ geworden en in 2007 de uit Krommenie afkomstige ‚Najib Amhali’. „Ik was in gesprek met de Vrienden van het Zaantheater. Zij vertelden mij over het plan. Ik zei dat ze er de Dirk Witteprijs van moesten maken”, zegt Co Rol. En zo is het gegaan. De ene Zaankanter inspireert de andere Zaankanter en dat allemaal voor de grote liefde ‚cabaret’.