Rembrandt H. van Rijn, 400 jaar
Van onze redactie 01-07-2006
Rembrandt-jaar 15 juni 1606 (- 1669) — 2006
Bron TPGPost: Er is post! Zomer 2006
Wie is de bekendste Nederlander aller tijden? Rembrandt Harmenszoon van Rijn maakt grote kans op die eer. Van zijn talent kunnen we ook nu nog genieten; hij liet de wereld zo’n 600 schilderijen, 300 etsen en 2000 tekeningen na.
Op 15 juli is het 400 jaar geleden dat dit genie in Leiden het levenslicht zag. 2006 is daarom omgedoopt tot Rembrandt-jaar. En dat gaat gepaard met allerlei activiteiten, zoals tentoonstellingen, lezingen, een musical.… Ook TPGPost draagt bij aan de feestvreugde met twee bijzondere Rembrandtpostzegel-uitgiften.
Speciaal voor aangtekende post veschijnt de zegel ‚Zelfportret met Saskia’, een dubbelportret van de Hollandse meester en zijn vrouw Saskia van Uylenburgh. Gedrukt met een speciale druktechniek, zodat het reliëf van de inkt voelbaar is. Het velletje ‚Rembrandt 1606 – 1669′ bevat vijf verschillende protretten:
• zijn huishoudster en maîtresse Hendrikje Stoffels,
• zijn vrouw Saskia van Uylenburgh,
• zijn jonggestorven zoon Titus en
• twee zegels van oude mensen, van wie vaak wordt aangenomen dat ze Rembrandts ouders zijn.
Maar of dat laatste zo is blijft in nevelen gehuld. Want over het leven van de beroemde schilder van De Nachtwacht is eigenlijk maar weinig bekend. In de 19e eeuw is een ware mythe ontstaan rond zijn familieleven. Renate Meijer, educatiemedewerkster bij het Rijksmuseum: „Mensen fantaseren graag over Rembrandts afkomst. Ze willen in de personages die hij schilderde graag zijn familieleden zien, want daarmee krijgen ze het gevoel hem beter te leren kennen.”
De goedkoopste Rembrandts
Een doek van Rembrandt levert op een veiling al gauw een paar miljoen op. Tekeningen en etsen van zijn hand gaan aak voor itenduizenden euro’s over de toonbank. Gelukkig zijn de Rembrandts van TPGPost wél betaalbaar.
Ook een zilveren vijf euro-munt is geslagen en deze munten kunt u kopen op het Postkantoor.
AO-heruitgave over Rembrandt
Persbericht
In de 70-jarige geschiedenis van de AO-reeks is het zelden voorgekomen dat de redactie besloot tot heruitgave van een eerder verschenen uitgave. Maar het gegeven dat 2006 Rembrandtjaar is, is voldoende aanleiding een AO opnieuw uit te brengen. Het gaat om een boekje dat in 1969 verscheen met de kunstenaar-toeristentrekker als onderwerp.
De AO-uitgave over het leven van Rembrandt was in 1969 een bijzonder boekje, want het bevatte kleurenopnamen van zijn schilderijen, terwijl AO toentertijd uitsluitend zwartwitfoto’s en tekeningen bevatte. Kleurenfoto’s waren met de grafische mogelijkheden van die tijd veel te duur. Nu is dat natuurlijk niet meer zo en daarom heeft AO de heruitgave aangepast naar de stijl van de huidige uitgaven, met mooie kleurenafbeeldingen van de schilderijen van Rembrandt.
De auteur van de uitgave mej. drs. A.E. Vels Heijn — zo werden destijds vrouwelijke auteurs aangeduid — schrijft in het AO onder andere over Rembrandt en zijn drie vrouwen en de hardvochtigheid van het Sint Lucasgilde dat hem zelfs het schilderen verbood. Het boekje is opgesplitst in drie periodes van het leven van de kunstenaar, de jaren 1606 tot 1631 in Leiden en de jaren 1631 tot 1642 en 1642 tot 1669 in Amsterdam. Het AO ‚Rembrandt 1606 – 1669′ (boekje nr. AO 2850).
Kijk onze website: www.actueleonderwerpen.nl
Grootste schilderij Rembrandt was nooit te zien
anp — Gepubliceerd op 06 juli 2006
De Samenzwering van Claudius Civilis
Rembrandt van Rijn heeft ooit een schilderij gemaakt van zes bij zes en een halve meter. Maar de Samenzwering van Claudius Civilis was nooit in zijn geheel te zien, omdat Rembrandt het hart uit het schilderij sneed. Dat restant hangt nu in Stockholm.
Dankzij een studie die Rembrandt maakte van het complete schilderij, is Rembrandt-onderzoeker Ernst van de Wetering er door wat rekenwerk achter gekomen hoe groot dat schilderij was. De Nachtwacht, waarvan werd aangenomen dat het Rembrandts grootste schilderij was, meet 3,60 bij 4,37 meter.
Rembrandt moet het schilderij na een conflict met het stadsbestuur van Amsterdam, de opdrachtgever, zelf onder het mes hebben genomen. Het centrale deel hangt in het Nationaal Museum van de Zweedse hoofdstad. Het grootste gedeelte, een lap van ongeveer 33 vierkante meter, is verdwenen.
Te donker
Het schilderij uit 1661 was bestemd voor de galerij van het nieuwe stadhuis op de Dam, wat nu het paleis is. Maar het viel niet in de smaak. De bestuurders vonden het te donker. Dat de schilder Claudius Civilis, leider van de opstand van de Batavieren
tegen de Romeinen, als een lelijkerd afbeeldde, beschouwde de gemeente als krenkend. Een jaar later is het schilderij van de Batavier verwijderd. Het werd vervangen door een schilderij van Jurriaen Ovens.