Het Noordzeekanaal
Bron: De Telegraaf 12 april 2005 — Foto: WFA
Het nieuwste eerbetoon aan de kanaalgravers die het Noordzeekanaal groeven, is op 11 april 2005 onthuld op het Pontplein in IJmuiden.
De Amsterdamse kunstenaar Aart Lamberts tekende voor het beeld van de drie mannen. Tijdens de totstandkoming van het eerbetoon is veel wrijving ontstaan tussen de kunstenaar en de projectgroep 125 jaar Noordzeekanaal, die de opdracht voor het beeld gaf.
Het Noordzeekanaal — de gravers
Zo wilde de projectgroep graag een beeld van stoere mannen zien aan de kade. Maar kunstenaar Lamberts zette, na eigen onderzoek naar de leefomstandigheden van de kanaalgravers destijds, de mannen aanvankelijk neer als armetierige figuren. Later paste hij dit ontwerp toch aan.
Het Noordzeekanaal — tussen Amsterdam en IJmuiden — werd op 1 november 1876 geopend door koning Willem I.
De woede van Abraham
Een roman geschreven door Conny Braam
In 1864 moet pachtboer Nicolas Abraham, vluchteling uit het tsaristische Rusland die zijn heil heeft gezocht in het Noord-Hollands duingebied, aanzien hoe dwars door zijn geliefde Breesaap het Noordzeekanaal wordt gegraven. Uit heel Nederland trekken duizenden doodarme polderwerkers naar de duinen bij Velsen om, in naam van de vooruitgang, met de hand het grootste waterbouwkundige werk in die tijd tot stand te brengen. Het helse graafwerk en de keiharde belangen van de Amsterdamse Kanaalmaatschappij roepen de razernij op van het werkvolk, dat onder mensonterende omstandigheden moet werken en leven. Oproer is het gevolg.
Ook voor Nicolas en Julia Abraham en hun dochter Lena leidt de graverij tot een dramatische verandering in hun bestaan. Hun lot raakt steeds meer verbonden met dat van de graverskolonie en van de dieven, landlopers en bedelaars die zich tussen hen genesteld hebben. Samen met de Haarlemse journalist Ezekiel Boerhaave en een voormalige bendeleider uit Zeeuws-Vlaanderen proberen ze de uiteindelijke verdrijving van de gravers te voorkomen. Als het kanaal in 1876 officieel geopend wordt, zal Abraham op zijn laatste vlucht gedreven worden. De woede van Abraham is een meeslepende roman over liefde, uitbuiting en verzet tegen de achtergrond van een vergeten zwarte episode in de vaderlandse geschiedenis. www.pockethuis.nl ISBN 90 290 72733 Uitg. J.M.Meulenhoff
Zaans uitzicht
Bron: Zaanstreek op Zondag, 17 juli 2005
Het zuidelijkste deel van Zaanstad is het onbekendste stuk van onze gemeente. Toch verdient het gebied een beter lot.
Het samenwerkingsverband „De Zaanse Stelling” maakt plannen om de verschillende ‚mysterieuze’ terreinen te ontwikkelen tot één hoogwaardig woon/werkgebied. Fred Sanders, bestuurder van woningcorporatie ZVH, ging met fotograaf Johan Weemhof op onderzoek uit.
Verbinding Zaan en Noordzeekanaal
Mensen de op het bankje aan het einde van de Sluispolderweg naar de voorbij varende schepen zitten te kijken, zijn zich er meestal niet van bewust dat ze naast Zijkanaal G zitten en niet naast de Zaan.
Zijkanaal G werd in 1879 over de lengte van 1100 meter gegraven om de Zaan te verbinden met het Noordzeekanaal, dat toen al enkele jaren in gebruik was.
In 1863 werd al begonnen met het graven van het Noordzeekanaal. Als eerste werden de 30 meter hoge duinen afgegraven en ten oosten van Amsterdam het IJ afgedamd met de Oranjesluizen. Vervolgens werden twee parallelle dammen gelegd in het IJ en de gebieden ten noorden en ten zuiden daarvan drooggemalen. Al spoedig bleek dat het graven van het kanaal veel meer arbeid kostte dan was voorzien. De Amsterdam Kanaalmaatschappij, die het werk had aangenomen, stond in 1872 voor een faillissement. De werken werden overgedragen aan de staat. Desondanks lukte het om het eerste gedeelte van het kanaal (vanaf de Noordzee tot aan Zaandam) op 1 november 1876 te openen. De verbinding met Amsterdam kwam in 1878 tot stand.