Monet Blauw
Het nieuwe Zaanse groen, Monet blauw
Nieuwe Zaanse themajaar “Schilderrijk Zaanstreek”. Onthulling van het “Het Blauwe Huis” van Claude Monet
Het huis aan de Hogendijk 78 dat de Franse schilder in 1871 schilderde op zijn schilderij ‘La Maison Blue’ krijgt weer exact dezelfde kleur als in de tijd van Monet.
Links: ‘La Maison Blue’ van Claude Monet, 1871 Rechts: Hetzelfde huis vóór het herstellen van de oude kleur
Onderzoek naar de verflagen op de houten wand bracht de kleur die het huis in 1871 had aan het licht. Naar nu blijkt heeft Monet het blauw niet verzonnen, maar werd deze kleur echt in Zaandam gebruikt.
‘La Maison Blue’ was een van de favoriete schilderijen van Monet uit zijn Zaanse periode. Hij bracht vier maanden door in een hotel in het stadje dat hij omschreef als schilderachtig met zijn ‘huizen in alle kleuren, molens bij honderden en verrukkelijke boten’. Op de straat voor het huis schilderde hij zijn vrouw Camille en zijn zoontje Jean. Het is het enige schilderij uit zijn Hollandse periode dat op een van de Impressionistententoonstellingen in Parijs te zien was geweest, in 1879. Toen het werd verkocht betreurde Monet het dat hij het zelf niet terug kon kopen, ‘zo verknocht ben ik aan het schilderij.’ Het schilderij is in 1988 voor 12,5 miljoen gulden verkocht bij veilinghuis Christie’s. Het is in bezit van een particulier en helaas niet in een Nederlands museum te zien.
Wel zit er één blauw huis in de gevel van het nieuwe Inntel hotel in Zaandam, dat bestaat uit vele Zaanse huisjes. Een eerbetoon aan Monet van architect Wilfried van Winden.
Lange tijd is gedacht dat de kleur blauw een verzinsel van Monet moest zijn. Zaanse huizen waren immers voornamelijk groen. De stichting Monet in Zaandam wilde hier meer van weten en startte een onderzoek. Ze nam onder andere contact op met Frits Schuster, adviseur Kwaliteit en Verfonderzoek van Promagna Consult BV. Hij ontdekte na het nemen van verfmonsters dat er rond 1871 echt een blauwe kleur op het hout had gezeten. Het Blauwe Huis was inderdaad helderblauw geweest.
Links: verfmonster (foto Frits Schuster) Rechts: werk in uitvoering
Toen dit feit vast stond werden sponsors gezocht om het huis zijn oorspronkelijke kleur terug te geven: de Dirkzwager Groep (hoofdsponsor), Boonstoppel Verf, Patkel Steiger en Podiumbouw en Aannemingsbedrijf de Vries Jr.
De bewoners, de familie Engel, werkten graag mee. Vanaf begin maart 2014 staat ‘Het Blauwe Huis’ in de steigers. Op 12 april werd de nieuwe kleur wand onthuld door wethouder Olthof van Monumenten. Een nieuwe kleur Zaans groen, ‘Monetblauw’, is teruggekeerd in de Zaanstreek.
De nieuwe kleur Monetblauw (Foto Luuk Plekker)
Maar weinig mensen weten dat Monet, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Impressionisme, enige tijd in Zaandam doorbracht. In de vier maanden dat hij hier was, schilderde hij maar liefst 25 schilderijen, voornamelijk van de huizen en de molens van het stadje. ‘Zaandam is wel bijzonder opmerkelijk en er is genoeg te schilderen voor een heel leven,’ schreef hij aan zijn vriend en collega Camille Pisarro. Monets verblijf in Zaandam was belangrijk voor zijn ontwikkeling. In Zaandam schilderde hij voor het eerst een grote groep werken van één locatie en in één periode, zoals hij later veel zou doen met bijvoorbeeld de kathedraal van Rouen en de waterlelies van Giverny. Drie jaar na Zaandam werd voor het eerst de term Impressionisme gebruikt voor zijn stijl.
Lees meer over Monet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Monet_in_Nederland