Bezinning
Van onze redactie, Ans Pieper

Deze keer maak ik een wandeling langs monumenten van herdenking en verzet uit de Tweede Wereldoorlog. Het is een initiatief van Amnesty International Zaanstreek, in samenwerking met Bureau Discriminatiezaken, het 4 en 5 mei comité Zaanstad en De Orkaan.
Er wordt ook dit jaar geen dodenherdenking gehouden bij de monumenten. Om toch bij de 4e mei stil te kunnen staan is er deze wandeling Het begint en eindigt bij het stadhuis van Zaanstad. Daar binnen ligt het boek met alle vermoorde Joodse inwoners van Zaandam in de Tweede Wereldoorlog. Elke dag wordt een bladzijde omgeslagen. Onderweg loop je langs verschillende monumenten. Ook wandel je langs struikelstenen die in het trottoir neergelegd zijn bij de huizen waarin de gedeporteerde Joden tijdens de bezetting woonden. De wandeling duurt ongeveer een uur.
Natuurlijk kunt je de wandeling ook doen op een ander moment dan 4 mei. Voor de route: www.4en5meizaanstad.nl of www.zaanstreek.amnesty.nl
Het beeld “Bezinning”
Normaal gesproken wordt in Zaandam de dodenherdenking gehouden in het Verzetsplantsoen aan de A.F. de Savornin Lohmanstraat. Daar staat het beeld „Bezinning” van de beeldhouwer Theo van Reijn. In oktober 1945 werd een commissie gevormd om in Zaandam te komen tot oprichting van een monument ter nagedachtenis van de Zaandamse gevallen illegale strijders. Hiervoor werd een collecte gehouden onder de bevolking. De opbrengst beantwoordde niet helemaal aan de verwachtingen van de commissie. De giften varieerden van f 0,10 tot f 400,-. Uiteindelijk heeft men toch de benodigde gelden bijeen gekregen en werd aan de beeldhouwer Theo van Reijn de opdracht verleend tot het ontwerpen van een groot monument. Het kon op 4 mei 1948 worden onthuld.
Het beeldhouwwerk stelt een jeugdige, zittende vrouwenfiguur voor, in brons gegoten, voorstellende: ‘Bezinning’. Zoals bij de onthulling werd geschreven: „De figuur is gedacht uit haar overpeinzing ontwakend over het leed dat aan vele inwoners van Zaandam is berokkend. De hand die aanvankelijk het hoofd ondersteunde, is thans in vererende houding opgeheven. Met een blijde glimlach, het hoofd gericht naar de bloemen, herdenkt zij allen, die vielen en houdt zij ons voor: ‘Laat hen niet vergeefs gestorven zijn’.” Op het monument zijn de namen gegraveerd van 36 slachtoffers uit Zaandam die in de strijd tegen de bezetter zijn omgekomen.
Theo van Reijn, 1884 – 1954), volgde in 1905 lessen aan de Rijksacademie van beeldende kunsten te Amsterdam, bij onder anderen Bart van Hove. In 1911 won hij de Prix de Rome en hij studeerde vervolgens enige tijd in Rome en Parijs.
Van Reijns beeldhouwwerken zijn aan meerdere Amsterdamse School gebouwen te vinden, daarnaast maakte hij veel toegepast werk in de stijl van de Amsterdamse School, zoals klokken, lampvoeten, deurkloppers en doopvonten. Hij maakte portretten en hij ontwierp eind jaren 1930 beelden voor het Amstelstation in Amsterdam, zowel aan de gevel als in de hal. Zijn vroege werken worden wel als abstract-symbolisch aangeduid. Na 1926 ontwikkelde Van Reijn, onder invloed van de Franse beeldhouwers Despiau en Maillol zijn stijl uiteindelijk tot wat „een bezield realisme” werd genoemd. Na de Tweede Wereldoorlog ontving de beeldhouwer enige opdrachten voor oorlogsmonumenten.