Opgeknapte ontmoetingstafel
Van onze redactie, Ans Pieper
Enige tijd geleden besteedde de Zuidkanter aandacht aan het kunstwerk The Community Table; een kunstwerk bij buurthuis de Poelenburcht. Het kunstwerk werd in 1989 gemaakt door de vooraanstaande Amerikaanse kunstenaar Dennis Adams in opdracht van SKOR (Stichting Kunst in Openbare Ruimte Amsterdam) en de Gemeente Zaanstad. Het kunstwerk moest ook dienen als ontmoetingsplek: een picknicktafel met veertien stoelen, waarvan zeven stoelen aan het einde een paneel (lichtbak) hadden. De tafel zag er ondertussen armoedig uit. De glazen platen met daarin foto’s van gebouwen in de wijk waren beschadigd. Misschien dat de tafel nog werd gebruikt als ontmoetingsplek.

Willem Kwast, beheerder van het buurthuis staat het van terzijde aan te zien. Hij is voortdurend bezig met het opknappen van de omgeving van het buurthuis. Zo zijn er groententuintjes aangelegd en perken met bloeiende planten. Het verwaarloosde kunstwerk was hem een doorn in het oog. Dus wie uiteindelijk de aanzet heeft gegeven voor de renovatie?
De opdracht om ook nieuwe foto’s te maken werd gegeven door de Gemeente Zaanstad aan een groepje jongeren uit Poelenburg. Dit onder begeleiding van fotograaf en videomaker Lars Bezemer en FluXus.
Opvallend is dat de jongeren zelf niet aanwezig zijn bij de presentatie. Ze zijn te druk onder andere met studie en voetbaltraining. En dat beaamt Lars Bezemer ook. Het was daarom soms een uitdaging om de jongeren bij elkaar te krijgen. Twee namen worden genoemd: Fatima en Feta. Ook Flynt Prins heeft meegewerkt. Hij maakt deel uit van het FluXus Productieteam dat bestaat uit getalenteerde creatieve jongeren van 14 t/m 21 jaar die samen met professionals opdrachten vervullen. Hij kende Poelenburg niet omdat hij uit Wormer komt maar hij heeft de wijk nu van binnenuit leren kennen.
Lars Bezemer vertelt hoe hij met de jongeren zonder ervaring met drie camera’s de wijk in ging. Daarom had het project ook nog een educatief karakter. De jongeren hebben ook kennis opgedaan over belichting en compositie. Ze kozen de plekken uit om te fotograferen die zij treffend vonden voor Poelenburg. Er zijn honderden foto’s gemaakt waar er uiteindelijk veertien zijn uitgekozen. Ze zijn op groot formaat afgedrukt en aangebracht in het kunstwerk. Zo is er een foto gemaakt vanaf een flat, die een mooi overzicht geeft van de hele wijk met zijn omgeving tot aan Oostzaan en Amsterdam. Verder skatende jongeren, bloeiende bomen, een geluidsscherm langs de snelweg, een auto met een Turkse vlag, eenden en een mooie doorkijk bij de thematuinen. Een verrassende foto is die van een modelbootje varend in de sloot. Een van de fotografen ontdekte de buurman met zijn hobby.
Er was niet veel om te onthullen voor wethouder Wessel Breunesse die de eer had. Het kunstwerk stond al te glimmen. Als portefeuillehouder van Cultuur en Openbare werken is hij zeer tevreden met het kunstwerk zoals het er nu uitziet. Het is nu meer van de buurt dan het met de oude foto’s van gebouwen was. Het kan zeker weer een ontmoetingsplek voor bewoners worden om met elkaar in gesprek te gaan.