Meester Cees Hoebeke
Van onze redactie: Barbara Smith
Een bescheiden glimlach. Dat kreeg ik als reactie op mijn hartelijke felicitaties. Bij de vraag hoe zijn examen 4de Dan judo ging, zei hij lachend, ‚pittig op mijn leeftijd’. Meester Cees, zoals velen hem kennen, is meer dan vijftig jaar bezig met zijn geliefde judo. Tijdens het seizoen is hij bijna iedere dag van de week op de ene of andere mat te vinden.
Hij traint nog voor zichzelf, geeft lessen in Assendelft, Wormer, Wormerveer en Uitgeest via zijn eigen school en dan geeft hij nog lessen op scholen in de omgeving. Daarnaast is hij scheidsrechter en wedstrijdcoach. Hij mag er ook bij zijn als jurylid voor het beoordelen van examenkandidaten tot hoog niveau. Daarvoor is veel kennis van judotechnieken een vereiste. Dat heeft hij door de jaren heen vergaard door mee te doen aan alle verschillende aspecten dat judo als sport te bieden heeft.
Om te beginnen moet men willen stoeien. Gewoon lekker rollebollen. Met regels. Strikte regels. En dat wilde de toen twaalfjarige Cees. Bij Meester Siem Boering is hij begonnen. Tegen zijn zestiende was hij Nederlands kampioen geworden en werd 2de bij de Europees kampioenschappen van hetzelfde jaar. Die prestatie wordt beloond met een zwarte band zonder examen van de Judo Bond Nederland. Daarna blijft het jarenlang bij het deelnemen aan wedstrijden. In die jaren is Cees zijn militaire verplichtingen nagekomen (zo was het toen) en stichtte toen ook een familie, waaronder tweeling zoons die ook enthousiaste judoka’s zijn geworden. Ondanks hard werken als kostwinner voor een groeiend gezin, wist Cees zich ook bezig te houden met judo. Ook deed hij mee aan worstelen want dat lijkt een beetje op judo, maar dan met minder kleding voor de houdgreep. Geen mouw, geen band en bijna geen broek! Wel uitdagend.
Op een dag, na een aantal keren lessen te zijn ingevuld voor dezelfde Meester Siem, met wie hij af en toe nog trainde, besloot Cees om de opleiding tot judoleraar te volgen. Maar er werd veel werk verwacht. Te beginnen de 2de Dan halen.
En dat wordt weer intensief trainen. Examens zijn met aftrek van punten beoordeeld. Dus er is een marge voor fouten maken. Kleine fouten, middelmatige fouten en totale blunders. Beoordeeld door een jury. Voor de examenkandidaat vaak ook beslissend aan de prestatie is de meewerking van zijn examenpartner. Uke en Tori waarbij Tori is diegene die tracht een greep of worp uit te voeren. Judo is namelijk een samenwerking , een samenspelen, tussen de twee betrokkenen. De ene moet passend reageren op de actie van de ander. Examenpunten worden behaald door bewust verfijnende bewegingen keurig te laten uitvoeren. Hoe men de mat betreedt, de jury begroet en een avance maakt, tellen allemaal mee, tot in het slepen van de voeten over de mat. Strenge regels. En dat moet want regelgeving en examenvereisten zijn volgens internationale standaarden. Judo Bond Nederland bewaakt de kwaliteit van bevoegden.
Judotechnieken
Minstens twee keer per jaar komen er Senseis uit Japan, die hebben 8de en 9de Dan gehaald, om workshops te geven aan de ver gevorderde judoka’s van ons land. Om de besten uit deze groep te halen. Bij judo is er altijd de mogelijkheid iets nieuw te leren of een oude techniek te verfijnen. Daar doet Cees graag aan mee.
Dus 2de Dan gehaald en met de opleiding begonnen, dat meerdere vakken inhield dan alleen wedstrijdtraining. Er wordt aandacht geschonken aan onderwerpen als anatomie, biomechanica (studie van beweging van levende wezens), didactiek en psychologie die bestudeerd moesten worden. Er zijn twee niveaus te halen. Leraar A en B, plus een specialisatie tot leraar voor volwassenen. Bij deze moet men 3de Dan hebben. Dus dat wordt weer intensief trainen. Maar er wordt wel geslaagd in alle vakken daarbij.
Een tijd daarna, ondanks full time werken, richtte hij Judoschool Cees Hoebeke op en begon met leerlingen van alle leeftijden, van beginners tot en met gevorderden, les te geven. Als coach is hij opgeleid op district niveau. Zie: www.hoebeke.nl Bij studenten die erg goed zijn en snel door zijn vereisten zijn, regelt hij lessen bij andere judoscholen waar ze meer intensief kunnen trainen. Een circuit van verschillend meesters. Zo is hij door zijn zoons in aanraking gekomen met Salomons sportschool gevestigd aan het Blooksven in Zaandam-Zuid. Zie www.sportschoolsalomons.nl
Na een jaar of twintig bij Henk Mol zijn persoonlijke training te volgen, is hij al een jaar of tien zelf bij Salomons gaan trainen en daar werd hij laatst aangemoedigd de 4de Dan te gaan halen. Anderhalf jaar intensief trainen wordt door een nationale gradencommissie beloond met een positieve beoordeling en Cees ontvangt zijn nieuwe band met vier gouden strepen erop geborduurd.
Jongens en meisjes als leerling
Maar het grotendeel van zijn leerlingen zijn jongens vanaf vier/vijf jaar oud tot zestien /achttien en die komen eens of twee keer in de week trainen. Dan ook wel een groep gevorderde heren en jonge mannen. Er zijn ook meisjes en vrouwen bij maar helaas nog in de minderheid in deze sport. Judo is juist goed voor de jeugd omdat het hun op vroege leeftijd zelfvertrouwen en respect voor anderen leert. Het leert ze sterk in hun schoenen te staan.
Meester Cees is altijd blij en tevreden als er mensen zijn die, net als hij, graag en vaak willen judoen. Daar heeft hij eindeloos geduld voor. Eindeloos tijdens de les, roept hij zowel de Nederlandse als de Japanse benaming van de worp of kanteltechniek. Langzaam ziet hij hoe zijn leerlingen dat van hem overnemen. Beginnen met leren vallen en partijen op de grond, waarbij men grondtechnieken leert, terwijl ze niet te hard mogen vallen. Van veilig tot gevaarlijker of meer uitdagend, makkelijke manouvers tot moeilijker.
Worpen
De Japanse benaming van verschillende technieken wordt meer belangrijk hoe verder een judoka vordert. De namen van de termen zijn eigenlijk een korte beschrijving van de techniek zelf. Worpen zijn gerangschikt met schouder-, heup-, been– en armbewegingen gevolgd door de gewenste actie en richting. Andere technieken zoals kantel– en keertechnieken, klem– en wurgmanoeuvres volgen ook zo’n aanduidende benaming. Kata is een oefenvorm waarbij een volgorde van technieken wordt opgebouwd en uitgevoerd. Dat kan ook als examen gedaan worden en Cees is hiervoor jury geworden. Het vraagt veel aandacht voor details.
G-judo
Meester Cees geeft les aan gehandicapten. Dat heet G-judo en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking kunnen zich inzetten in een veilige en vertrouwde omgeving. Cees is daarmee begonnen toen een van zijn leerlingen die met gedragsproblemen kampte, hem vroeg of hij op zijn school een keertje les wilde geven. Dat gebeurde en was zo goed opgevangen door alle betrokkenen, dat het een reguliere afspraak werd. Terzijde, het is ook zo dat de via website www.schooljudo.nl een school zich kan aanmelden voor projecten waarbij matten, kleding en judoleraar allemaal inbegrepen en gratis opgeleverd worden.
Toen Cees plannen hoorde voor een groep g-judoka’s die afgelopen zomer naar Japan zou gaan, meldde hij zich als begeleider aan bij Tycho van de Werff. Zie www.specialneedsjudo.nl. Een keer eerder is hij in Tokyo en omgeving geweest met familieleden, deze groepsreis sprak hem aan. Vooral de kans om met een grote groep judoka’s (tweeendertig mensen reisden mee) in het Kodokan te mogen judoën, samen met mensen van over het hele wereld.
Kodokan
Het Kodokan is namelijk de hoofddojo van judo en werd in 1882 gesticht door Jigaro Kano, de oprichter van deze sport. Het is in Tokyo te vinden en het is wel een gebouw van negen verdiepingen, allemaal toegewijd aan judo. Binnen staat een kleine tempel die eigenlijk de oorspronkelijke dojo bevat. Een logeergelegenheid, restaurant, bibliotheek en conferentiezaal zijn ook hierin gevestigd. Een standbeeld van Jigaro Kano bewaakt de voordeur.
Jigaro Kano
Avonturen en verhalen over zijn ervaring heeft Cees zeker in overvloed. Waarschijnlijk een boek vol. Met geen einde in zicht. Alhoewel twijfelt Cees of hij straks als zeventig plusser zijn vijfde Dan gaat halen. Ouderdom brengt slijtage mee. Dat is onoverkomelijk. Al blijft hij jong van geest. Misschien komt dat door zijn jonge en vitale leerlingen. Zo blijft Cees leren en groeien. Hij blijft actief en maatschappelijk betrokken. De liefde voor zijn sport is door de jaren heen niet verwaterd, het is juist gegroeid.