Boekbespreking
In de stichtelijke tijd van de Miss-verkiezingen, kwamen er van alle kanten afkeuringen van het gebeuren. Zoals: ‚Welk type vrouw leende zich voor een evenement, dat toch echt het best vergeleken kan worden met een veekeuring?‚
In de pers was er voor Jopie Huisman ook geen goed woord over. Omdat zij vierde eindigde (volgens sommigen zagen de juryleden in de donkerblonde Jopie niets van de blonde Hollandse, die men voor ogen had als ze aan Holland dachten) in de Miss-Europa verkiezing in Parijs, mocht zij deelnemen aan de
Miss Universe verkiezing in Amerika tussen 8 en 11 juni 1929.
Johanna Koopman was de dochter van Carel en Jet Koopman die de scepter zwaaiden in De Nieuwe Karseboom aan de Dam in Zaandam. Jopie, zoals Johanna werd genoemd, serveerde in het restaurant van haar ouders en was verloofd met Klaas Jan Breeuwer een bekende Zaanse voetballer.
Bijzonder is wel dat er politieke aspecten van die tijd doorsijpelen in het verhaal: in Parijs bood Jopie Huisman op eigen initiatief een verzoekschrift ondertekend door alle deelnemende missen, aan aan de Franse president waarin zij gratie vragen voor 4 Franse vrouwen die de doodstraf hadden gekregen.
En de Hongaarse Elisabeth Böske-Simon, die op de eerste plaats eindigde en dus Miss Europa werd, kreeg in eigen land al te maken met opmerkingen en verstoringen door anti-semitische studenten. In Galveston (Amerika) reden de deelnemende missen langs een publiek van meer dan 100.000 mensen!
Miss-verkiezingen hadden tijd nodig om geaccepteerd te worden in Nederland. Eigenlijk is het nooit echt van acceptatie gekomen. In 1930 kon je in kranten erover lezen als: ‚Miss-Hollandzwijnerij’ en ‚ijdelheidskermissen’.
Jopie in Galveston
Foto: Nationaal Archief/Spaarnestad Photo/Het Leven.
Toch werden er steeds meer schoonheidswedstrijden georganiseerd in het land. Maar de morele verontwaardiging blijft groot en de schoonheidswedstrijden werden onderwerp van gesprek, zelfs tot in de Tweede Kamer.
De meeste foto’s in het boek zijn van Jopie Huisman maar ook de verhalen van enkele missen die na haar kwamen worden beschreven. Het is een onderwerp dat niet eerder zo uitgebreid is beschreven. En het geeft een interessant beeld van die tijd en vooral van de tijdsgeest waarin vrouwen nog vooral een ondergeschikte rol geacht werden te spelen.
Schrijver: Mark Traa
Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep
ISBN 978 90 2530707 3
Foto’s: Spaarnestad, Gemeente Archief Zaanstad en Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep.