Enric Adserà Riba
Bron: www.kunstuitleen.net
Enric Adserà Riba 65 jaar.
Enric Adserà Riba (1939 te Cabra del Camp, Spanje) viert tijdens het jubileumjaar van Kunstcentrum Zaanstad zijn 65ste verjaardag. Ter ere van deze jubilea toonde de kunstenaar een selectie van zijn werk in Kunstcentrum Zaanstad.
Tijdens deze tentoonstelling werd het boek ‘Enric Adserà Riba, De gretigheid van het kunstenaarschap’ gepresenteerd. Het boek is geschreven door kunsthistoricus Ad van der Blom. De monografie presenteert niet alleen uitgebreider dan ooit het rijk geschakeerde oeuvre waarmee Adserà Riba bekendheid verwierf, maar toont ook een fraaie selectie nooit eerder getoonde kunstwerken uit privé-collecties.
Enric Adserà Riba is bekend geworden als vernieuwend grafisch kunstenaar en als maker van grotendeels abstracte panelen, objecten en monumentale werken. Zijn stijl en techniek werd voor een groot deel bepaald door zijn Catalaanse achtergrond; in zijn geboortestreek heerste na de Spaanse burgeroorlog bittere armoede. Door de schaarste werd praktisch alles hergebruikt en kregen de dingen een vaak ontroerend opgelapt aanzien.
Kunst in onze wijk
Bron: Eigenwijks 29 september 2004
Zaanstad barst van het kunsttalent en wie goed om zich heen kijkt kan zien dat Zaanstad ook vol staat met kunstwerken. Soms op plekken waar je het niet zou verwachten. De Boendermaker is zo’n plek. Op een grasveldje tussen de Boendermaker en de Jacob Rekstraat, vlakbij de Gouw staat de Toren van Babel, een beeld, gemaakt door de Spaans/Catalaanse kunstenaar Enric Adserà Riba.
Adserà Riba maakte het beeld in 1986 voor een zomertentoon-stelling in het Leeghwaterpark in Purmerend, waarna het in 1988 werd aangekocht door de gemeente Zaanstad. Oorspronkelijk was het ontwerp bedoeld voor het nieuwe station in Zaandam. Als blikvanger of als ontmoetingsplek: Ik zie je dan om half drie bij de Toren van Babel. Adserà Riba had een maquette gemaakt voor een beeld twee keer zo groot als het huidige. Maar het voorstel van een architect bracht de gemeente op andere gedachten. Het werd een krom kozijn van staal en uiteindelijk kwam het beeld van Adserà Riba dus langs de Gouw te staan.
„Niemand is profeet in eigen land„
Daar staat het een beetje anoniem. Niets wijst er op van wie het beeld afkomstig is of hoe het heet. Volgens Adserà Riba is de plek uitstekend, maar een beetje geïsoleerd, het zou leuk zijn als meer mensen langs het beeld zouden lopen, het staat er een beetje eenzaam. Jammer, een kunstenaar van het kaliber van Adserà Riba verdient immers beter zou je denken. „Ach, niemand is profeet in eigen land”, zo zegt de kunstenaar zelf. De meeste gemeentes waarderen niet zo wat ze in huis hebben, ze halen het liever van ver. Bij goud en zilver is de dagwaarde makkelijk te bepalen, maar bij kunst is dat niet te meten”, aldus Adserà Riba. „Eigenlijk is de handtekening het belangrijkste op een kunstwerk, als er een bekende naam op staat, kunnen mensen er uren naar kijken”.
Beeldenwijzer
De heer Geusebroek van de gemeente Zaanstad ontkent echter dat het beeld niet genoeg in de belangstelling staat. Het is opgenomen in het boekje beeldenwijzer, uitgebracht door de gemeente Zaanstad en te koop bij de boekhandel. Tevens hebben de scholen in Zaanstad een cd-rom waarop alle beelden in de Zaanstreek te zien zijn. „Zaanstad gaat zorgvuldig met zijn kunst om”, aldus Geusebroek.
Enric Adserà Riba is in 1939 geboren in Cabra del Camp in Catalonie. In 1962 komt hij naar Nederland. Toen hij twaalf jaar was kreeg hij les van beeldhouwer Josep Busquets, waarna hij een studie volgt aan de kunstacademie in Barcelona. Na zijn komst in Nederland schrijft hij zich in aan de Rijksacademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Sindsdien heeft hij op verschillende plaatsen geëxposeerd. Behalve in Nederland en Spanje, onder andere in Barcelona en Tarragona, is het werk van Adserà Riba te zien geweest in Parijs, Düsseldorf en New York.
Eigenlijk begon de carrière van Adserà Riba al toen hij zeven was. Op een pas gestuukte muur creëerde hij een kunstwerk van houtskool, gebaseerd op de zeeslag bij Trafalgar, een verhaal dat hij net op school had gehoord. Hij was nog helemaal vol van dit heroïsche verhaal. Terwijl zijn moeder de was deed, schetste hij dit verhaal op de spierwitte muur en ging daarna gewoon buiten spelen. Na het schilderen van landschappen en portretten legt hij zich eind jaren zestig toe op het meer abstracte werk. Onderdeel van zijn werk zijn de panelen met collages: „Muren van mijn ateliers”, die een beeld geven van de persoonlijke geschiedenis van Adserà Riba.
Tijd is ongrijpbaar
Een belangrijk terugkomend onderwerp in de collages is de tijd. Tijd betekent voor hem iets ongrijpbaars, je kan de tijd niet vastpakken. De tijd vliegt aan je voorbij. De tijd werd dan ook zijn centrale thema vanaf de late jaren zestig.
Adserà Riba maakt gebruik van materialen die door anderen worden afgedankt. Hij bewaart alles en kan alles gebruiken. Zijn atelier staat er vol mee. Belangrijke materialen voor hem zijn tijdschriften en kranten. Uit artikelen in kranten en tijdschriften is immers een goed beeld op te roepen van de tijd waarin deze zijn geschreven. Vele van deze artikelen zijn weer terug te vinden in zijn collages.
Catalaanse filmploeg erg complimenteus.
Bron: NHDagblad, 20 mei 2005
De symboliek van het interieur van molen De Zoeker op de Zaanse Schans, de nijver samenwerkende tandwielen en assen, inspireert mensen. Daarom filmde er gisteren een Spaans-Catalaanse televisieploeg. En ja hoor, ook presentator Miquel Calçada, raakte onder de indruk. Hij gaf Nederland een groot compliment. Reden van de tv-ploeg hier te filmen is de Zaanse Catalaan Enric Adserà Riba, beeldend kunstenaar. Het programma “Afers Exteriors” (vrij vertaald: Buitenlandse Zaken) van de Catalaanse TV3 maakt portretten van Catalanen-over-de-grens. Zo reist het programma al enkele jaren met een viertal mensen de hele wereld over.
Presentator Calçada wordt door Adserà en molenaar Tim Doeves ingewijd in de geheimen van oliemolen De Zoeker. Adserà vertelt hoe hij als jonge kunstenaar onder de indruk raakte van het machtige spel van draaiende tandraderen en masten in De Zoeker. “Maar nog het meest van het lawaai dat de hamer maakt die de olie uit de gemalen pinda’s slaat.”
Calçada zegt dat hij ‘het evenwicht’ in de molen ook herkent in de Nederlandse samenleving. “Ik zou willen dat onze maatschappij in Catalonië ook zo in elkaar zat. “ Dat is een groot compliment.