Noot neemt het over
Gesprek met een buurtbuschauffeur
Klanten van Bios hebben het al gemerkt. De AOV (Aangepast Openbaar Vervoer) in de Zaanstreek is recent overgenomen door Noot Taxi. De Gemeente Zaanstad heeft het contract aan Noot toegekend vanaf 1 augustus 2022
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) heeft als doel mensen met een ziekte of beperking en ouderen die het moeilijk vinden om gebruik te maken van het Openbaar Vervoer te ondersteunen. Met een Wmo-indicatie kunt u een pas voor regiovervoer aanvragen bij het Gemeenteloket.
Net als alle overnamen ging het gepaard met horten en stoten.
Momenteel kampen vele bedrijven met personeelstekorten en ondanks beloften van tekenbonussen is Noot nog dringend op zoek naar mensen die òf parttime òf fulltime in dienst als groepsvervoerder willen werken. Er wordt ook steun aangeboden bij het halen van de vereiste taxipas.
De klanten merken het verschil voornamelijk bij de belservice. Voorheen kon de chauffeur direct naar de klant bellen, maar dat gaat nu via de centrale berichtgeving waarin standaard wordt gemeld dat de taxi over enkele minuten aankomt. Helaas is dat niet zo handig, bijvoorbeeld als de taxi al laat is en nog tien minuten of zo onderweg zou zijn. Of als er vertraging onderweg is, zoals bruggen die open gaan of nog erger, niet dicht gaan.
Daarbij zijn sommige adressen erg moeilijk te vinden of klanten die in de openbare ruimte opgehaald willen worden zoals bij de markt of een recreatie gebied. Onervaren chauffeurs hebben de tendens om het te snel op te geven en de klant af te melden als onvindbaar. Helaas moet de klant dan opnieuw boeken en minstens een uur wachten op een andere chauffeur die hen hopelijk wel weet te vinden.
Volgens Noot zijn ze druk bezig om de belservice te verbeteren zonder de Wet Privacy te overtreden. Er moet eerst toestemming door de klanten gegeven worden voordat telefoonnummers aan de chauffeurs doorgegeven mag worden.
Daarnaast was Noot al langer de vervoerder van schoolkinderen in de SO en mensen die naar de dagbesteding gaan. Met het begin van het nieuwe schooljaar is dat nog steeds prioriteit bij Noot. Vele chauffeurs worden dan ingezet om deze groep ‚s ochtends en ‚s middags te vervoeren.
Tegenwoordig blijkt er zo’n groot gebrek aan chauffeurs dat er een debat hierover in de Tweede Kamer werd gevoerd. Helaas is het verhogen van het uurloon niet voldoende om het aantrekkelijker te maken. Daarbij willen gemeenten de kosten laag houden. De AOV is een gesubsidieerde service en de hoge olieprijs maakt het al een stuk duurder. Volledig elektrische auto’s worden ingezet, maar de beperking qua kilometers en de lange oplaadtijden maken dat lastig.
Intussen heeft Noot de services van taxibedrijf Noorderlicht ingeschakeld om te helpen met de avonddiensten, maar dat brengt ook problemen mee vooral ‚s avonds laat. Er wordt hard aan gewerkt om oplossingen te vinden. Klachten van klanten die te laat worden opgehaald of erg lang buiten staan wachten worden serieus genomen.
Maar er wordt ook geduld gevraagd.
En of uw buurman, schoondochter en vriendin groepsvervoerder bij Noot willen worden?