e Februaristaking van 1941 herdacht
Persbericht van de Gemeente Wormerland
Op 26 februari 2019 werd in Zaandam voor de 78e keer de Februaristaking van 1941 herdacht. De burgemeesters en inwoners van de drie Zaangemeenten kwamen bij elkaar bij het monument op de Wilhelminabrug naast het Zaantheater om te herdenken dat arbeiders in Amsterdam en omstreken tussen 25 februari en 1 maart 1941 het werk neerlegden uit protest tegen het transport van enkele honderden Joodse mannen naar de vernietigingskampen in Duitsland.
In de foyer van het Zaantheater werd hierbij stilgestaan met toespraken, gedichten en muziek en er werden bloemen gelegd bij het monument op de Wilhelminabrug.
De toespraak van burgemeester Tange kunt u hieronder teruglezen. De burgemeester verwijst in zijn toespraak ook naar het initiatief om in Zaandam struikelstenen te plaatsen met de namen van omgekomen Zaanse Joden. Deze struikelstenen worden geplaatst bij de huizen waar zij tot 1942 woonden. Het 4 en 5 mei comité zoekt hiervoor nog donateurs. Meer informatie hierover vindt u op de website van het 4 en 5 mei comité.
In de foyer van het Zaantheater werd hierbij stilgestaan met toespraken, gedichten en muziek en er werden bloemen gelegd bij het monument op de Wilhelminabrug.
De toespraak van burgemeester Tange kunt u hieronder teruglezen. De burgemeester verwijst in zijn toespraak ook naar het initiatief om in Zaandam struikelstenen te plaatsen met de namen van omgekomen Zaanse Joden. Deze struikelstenen worden geplaatst bij de huizen waar zij tot 1942 woonden. Het 4 en 5 mei comité zoekt hiervoor nog donateurs. Meer informatie hierover vindt u op de website van het 4 en 5 mei comité.
Toespraak Februaristakingherdenking 2019
Door Burgemeester Peter Tange, Gemeente Wormerland
Dames en heren, welkom bij de 78ste herdenking van de Februaristaking.
Die staking begon in onze regio bij een arbeidsproject in Jisp. Daar waren op dinsdag 25 februari 1941 tien arbeiders aan het werk, net als de dag en dagen daarvoor. Maar toen ze vernamen dat in Amsterdam werd gestaakt uit protest tegen de Jodenvervolging besloten ze om solidair te zijn.
Om half twaalf ’s morgens leverden deze tien mannen hun gereedschap in en vertrokken ze. Wellicht hoorden ze over de werkonderbreking via medewerkers van de nabij gelegen papierfabriek Van Gelder. Dit bedrijf had haar hoofdkantoor in Amsterdam. De werknemers in Wormer werden
daardoor al om negen uur ’s morgens telefonisch ingelicht over de staking in de hoofdstad. Rond tienen kwamen er deputaties van andere fabrieken uit Wormer en omgeving langs voor overleg. Centraal daarbij stond de vraag: doen we mee of werken we door?
Erg lang duurden die beraadslagingen niet. Zoals een leidinggevende bij Van Gelder het verwoordde:
“In de smederij, in de timmermanswerkplaats, overal bespraken de mensen het met elkaar en werd tot staking besloten.”
Het nieuws ging als een lopend vuurtje rond en het protest bleef dan ook niet beperkt tot de fabrieken van het dorp. In een bewaard gebleven politieverslag uit die dagen is te lezen dat ‘in Wormer alle neringdoenden hun zaken hebben gesloten als solidair zijnde met de stakers’.
Uiteindelijk zouden in de drie gemeenten die nu Wormerland vormen meer dan duizend mannen en vrouwen het werk stilleggen. De actiebereidheid spreidde zich uit als een olievlek.
Tussen 25 februari en 1 maart 1941 staakten in de gehele Zaanstreek naar schatting vijftien– tot twintigduizend mensen uit protest tegen het door de overheid gepropageerde antisemitisme.Niet eerder in de lokale geschiedenis kreeg een steunbetuiging aan een onderdrukte groepering zoveel weerklank.
De directe aanleiding voor de Februaristaking was het oppakken van 427 willekeurige joodse mannen in Amsterdam, enkele dagen eerder. Veel Zaankanters zagen hoe in de namiddag van 22 februari een konvooi van tien grote, groene vrachtwagens via de Provincialeweg richting Schoorl reed. Een dag later herhaalde dit tafereel zich. In de auto’s bevonden zich de joodse gevangenen uit de hoofdstad. Kamp Schoorl bleek voor hen niet meer dan een tussenstop. Uiteindelijk zouden de meeste slachtoffers terechtkomen in het Duitse strafkamp Mauthausen. Vrijwel niemand overleefde de dwangarbeid die ze daar moesten verrichten.
Door Burgemeester Peter Tange, Gemeente Wormerland
Dames en heren, welkom bij de 78ste herdenking van de Februaristaking.
Die staking begon in onze regio bij een arbeidsproject in Jisp. Daar waren op dinsdag 25 februari 1941 tien arbeiders aan het werk, net als de dag en dagen daarvoor. Maar toen ze vernamen dat in Amsterdam werd gestaakt uit protest tegen de Jodenvervolging besloten ze om solidair te zijn.
Om half twaalf ’s morgens leverden deze tien mannen hun gereedschap in en vertrokken ze. Wellicht hoorden ze over de werkonderbreking via medewerkers van de nabij gelegen papierfabriek Van Gelder. Dit bedrijf had haar hoofdkantoor in Amsterdam. De werknemers in Wormer werden
daardoor al om negen uur ’s morgens telefonisch ingelicht over de staking in de hoofdstad. Rond tienen kwamen er deputaties van andere fabrieken uit Wormer en omgeving langs voor overleg. Centraal daarbij stond de vraag: doen we mee of werken we door?
Erg lang duurden die beraadslagingen niet. Zoals een leidinggevende bij Van Gelder het verwoordde:
“In de smederij, in de timmermanswerkplaats, overal bespraken de mensen het met elkaar en werd tot staking besloten.”
Het nieuws ging als een lopend vuurtje rond en het protest bleef dan ook niet beperkt tot de fabrieken van het dorp. In een bewaard gebleven politieverslag uit die dagen is te lezen dat ‘in Wormer alle neringdoenden hun zaken hebben gesloten als solidair zijnde met de stakers’.
Uiteindelijk zouden in de drie gemeenten die nu Wormerland vormen meer dan duizend mannen en vrouwen het werk stilleggen. De actiebereidheid spreidde zich uit als een olievlek.
Tussen 25 februari en 1 maart 1941 staakten in de gehele Zaanstreek naar schatting vijftien– tot twintigduizend mensen uit protest tegen het door de overheid gepropageerde antisemitisme.Niet eerder in de lokale geschiedenis kreeg een steunbetuiging aan een onderdrukte groepering zoveel weerklank.
De directe aanleiding voor de Februaristaking was het oppakken van 427 willekeurige joodse mannen in Amsterdam, enkele dagen eerder. Veel Zaankanters zagen hoe in de namiddag van 22 februari een konvooi van tien grote, groene vrachtwagens via de Provincialeweg richting Schoorl reed. Een dag later herhaalde dit tafereel zich. In de auto’s bevonden zich de joodse gevangenen uit de hoofdstad. Kamp Schoorl bleek voor hen niet meer dan een tussenstop. Uiteindelijk zouden de meeste slachtoffers terechtkomen in het Duitse strafkamp Mauthausen. Vrijwel niemand overleefde de dwangarbeid die ze daar moesten verrichten.
We zijn inmiddels een mensenleven verder. We weten nu dat ondanks, of misschien zelfs wel als gevolg van de Februaristaking Zaandam de eerste Nederlandse gemeente werd waar de joden het veld moesten ruimen. De Februaristaking verhinderde ook niet de bijna fabrieksmatige moord op
ruim 100.000 Nederlandse joden, onder wie 180 Zaankanters. Maar we weten ook dat de Februaristaking voor veel mensen het duwtje in de rug was om in opstand te komen. Waar de bezetter het eerste oorlogsjaar nog de illusie had om de Nederlandse harten te veroveren, bleef daar na de Februaristaking weinig van over. Steeds meer Nederlanders besloten om weerstand te bieden aan de hen opgelegde dictatuur. Het verzet tegen onrecht, uitsluiting en tirannie nam toe en bleef groeien tot de bevrijding in 1945 een feit was.
Om te voorkomen dat dergelijk onrecht zich herhaalt is het van belang dat we blijven gedenken en de namen van de slachtoffers blijvend herinneren. Aangezien een mens pas vergeten is als zijn of haar naam vergeten is, wil de Werkgroep Struikelstenen Zaanstad alle Zaanse Joden die omkwamen
tijdens de Tweede Wereldoorlog gedenken met een struikelsteen. Deze struikelstenen worden geplaatst bij de huizen waar zij tot 1942 hebben gewoond. Met deze stenen zal een gebroken namenlint door de stad ontstaan: een monument dat de herinnering aan de weggevoerde Zaanse
Joden levend houdt. U kunt zich aanmelden als donateur om dit namenlint van struikelstenen mogelijk te maken. Meer informatie vindt u op website van het 4 en 5 mei comité.
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei koos dit jaar als thema ‘In vrijheid kiezen’. Daarmee sluit het aan bij de viering van honderd jaar algemeen kiesrecht. Ook zijn er dit jaar Europese en provinciale verkiezingen. Anno 2019 kunnen wij gelukkig in vrijheid kiezen. Dat lag in 1941 heel anders. Een keuze tegen de dictatuur betekende toen een keuze voor een leven vol gevaar. Een keuze die kon leiden tot gevangenisstraf, concentratiekamp of de dood. Het lijkt allemaal al zo lang geleden en daarmee een ver-van-mijn-bedshow. Nederland is al bijna driekwart eeuw vrij van oorlog en
onderdrukking. Toch is het geen vanzelfsprekendheid dat vrijheid en veiligheid eeuwige waarden zijn.
Democratie vergt permanent onderhoud.
In dat licht bezien zijn enkele recente publicaties verontrustend. Afgelopen december maakte het EU-agentschap voor de Fundamentele Rechten bekend dat negentig procent van de joodse inwoners binnen de Europese Unie de voorgaande vijf jaar een toename van antisemitisme had ervaren.
In Nederland, zo blijkt uit datzelfde onderzoek, mijdt 43 % van de joodse ondervraagden om veiligheidsredenen wel eens de synagoge of joodse evenementen. 30% overweegt zo nu en dan om Nederland te verlaten vanwege de jodenhaat.
Het zijn schrikbarende cijfers. En ze staan niet op zichzelf. Uit een ander, in opdracht van de Anne Frank Stichting uitgevoerd onderzoek op basis van politiecijfers blijkt dat de discriminatie-incidenten in Nederland ernstiger vormen hadden aangenomen. Er vonden meer racistische en islamofobe
geweldsincidenten en bedreigingen plaats dan in eerdere jaren.
Ook kregen extreemrechtse ideeën meer ruimte in de samenleving. Al met al nam de polarisatie verder toe. Het zijn gegevens die vragen om alertheid. En om een keuze.
Willen wij een maatschappij vol verdeeldheid en bedreigingen? Of kiezen wij voor een samenleving waarin we – het woord zegt het al – samen met elkaar leven? Met al onze verschillen en overeenkomsten, maar met de hopelijk gezamenlijke wens om de omgeving aangenamer en mooier
te maken. Het is een keuze. Een keuze die we, in tegenstelling tot driekwart eeuw geleden, kunnen maken in alle vrijheid. Ik hoop dat iedereen de waarde beseft van dat kwetsbare en kostbare gedachtegoed.
Foto’s: Plekker